Jom klik hearbeat

Thursday, March 17, 2011

Hari-Hari yg berliku

Salam Jumaat buat semua yg saya sayang..


Begitu pantas masa berlalu ase baru jew aritu Jumaat,tp dah Jumaat balik..esok dah cuti balik, ada yg tanya saya hujung minggu saya ke mane? jawapannya "dok umah" jew ngadap buku2 dan siapkan assignment before Midterm Exam next week.

Kejap jew dah nak Midterm Exam jap lagi Final Exam pulak, aduhai nampaknya semankin tak sabar saya nak abeskan study,pasni leh sibuk apply keje baru, actually dah apply pun, dari laman web ke satu laman web saya terjah, isi online application, isi manual nyer borang,pos dan bagai2 la kan mengikut terma dan syarat yg di kehendaki oleh bakal2 bos baru saya =)

Minggu ni byk saya habiskan dengan menyemak status dan cari keje jew, selain buat2 keje kat opis dan updated status kat FB saya..minggu nih saya byk termenung sket, kenapa? ermm byk benda yg saya pikir tentang masa depan,tentang life dan tentang diri saya..Sepanjang tahun nih byk peristiwa manis dan pahit saya hadapi. SubhanaAllah maha suci Allah bertapa susahnye kadang nak menempuh segala dugaan dlm idup nih.

Allah punye kuase kan, mana kan kite mampu nak menolak segala dugaan dan cabaran yg di beri,susah nak takbir diri ape tah lagi nak mendidik diri,payah mmg payah tapi tu la kehidupan yg tak kan berakhir keculi "MATI"

Pe pun saya sedaya upaya mengubah dan mendidik diri ke jalan yg d redhai Allah, cube yg terbaik, walaupun kadang2 ade mulut2 yg serasa payah untuk menerima perubahan yg ade pada diri saya. Kadang-kadang teruja gak mulut nih nak balas balik tp bile ingat balik ape balasan Allah nanti..Ya Allah takut betul..xjadi nak wat mcm tu..xbaik kan hati saya..hehe

saya manusia biase tak lari dari mempunyai perasaan begitu, tp Alhamdulillah saya cepat2 muhasabah diri, Ya Allah nak kena seksa nanti akibat bahana mulut..biarla org buat kita,mengata kite,fitnah kita,sangka buruk kat kita,tp jgn sesekali kita balas balik dengan keburukan,malah Nabi SAW mengajar kita agar kita erti kesabaran dan berdoa agar di beri petunjuk ke jalan kebenaran.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah S.A.W yang bermaksudALLAH berfirman:

Jika hamba-ku berniat melalakukan keburukan, jangan kalian (para malaikat) catat kesalahanya hingga ia melakukannyaJika ia telah melakukakanya, tulislah dengan semisalnya.Jika ia meninggalkanya kerana Ku, tulisla untuknya satu kebaikanJika ia berniat melakukan kebaikan dan belum melakukannya, tulislah untuknya satu kebaikanJika telah melalakukannya, tulislah untuknya (ganjaran) sepuluh kali ganda hingga 700 kali ganda(Riwayat al-Bukhari -6126- dan Muslim -131-)

No comments:

Post a Comment