Jom klik hearbeat

Friday, February 21, 2014

Normal Life

Assalammualaikum wbt

Pejam celik, dah nak masuk sabtu balik.

Time for kemas baju, kemas rumah and so on.

Time for take a lot of rest.

Time for being with family and cooking.

Time for go to Pasar Malam and buying some food.

Tommorow nak masak Bihun Sup la, teringin lagi semalam tapi tak sempat-sempat nak masak.

Malam ni tak tahu nak masak apa, no idea for new recipes. uwaaa rasa macam malas arini.

Teringin nak makan Sugar Crackers (Biskut Gula) cicah air teh o, uwaa enaknya.


Nothing cerita yang menarik this week juz continue life as usual. Life with my hubby, Alhamdulillah, new life yang beberapa bulan ni banyak yang saya belajar dan terus belajar. Misi nak jadi isteri yang solehah dan dapat keberkatan dari hubby. Moga dapat jadi isteri dan ibu yang baik pada anak-anak dan anak-anak didikan di tempat mengajar.

Dan semoga kebahagiaan yang Allah hadiahkan kali ini kekal hingga Jannah! Ameen.

Sabarlah dengan ujian yang Allah beri, dan percayalah di sebalik ujian yang Allah beri terselit kebahagiaan yang hakiki. Dari ujian hati sehingga ke pelbagai ujian buat diri, kesabaran adalah penentu segala kemungkinan dalam hidup.

Yang sabar, hadiahnya bakal di raih kemudian, yang kurang sabar, bersedialah dengan ujian bakan tiba. Hidup ini tak kan lari dari ujian. Bahkan setiap hari ada saja ujian yang Allah beri.

Simpati pada diri sendiri sebelum simpati pada orang lain, Simpati biarlah bertempat, jangan simpati tak bertempat. Simpati pada diri lebih afdal dari simpati pada yang tidak mahu mengerti.

Simpatilah dengan diri sebab masih tidak cukup bekalan pada Akhirat. Mati itu pasti, jadi hidup bukan hanya simpati. Tapi selidiki diri apakah cukup pahala yang kita miliki? apakah cukup amalan kita dalam diri. Sibukkan diri dengan ibadah bukan sibukkan diri kerana hati kita sedang parah.

Hati yang parah, perlu di ubati dengan benda-benda yang bersifat menyembuh, apa ubatnya? Allah dah beri kita Al-Quran sebagai ubat yang hakiki, Allah beri segala ubat hati dalam Al-Quran. Maka percayalah segalanya ada dalam Al-Quran.

Kalau Orang kata " ekeleh pergi mengaji dah tua-tua"  jangan marah tapi jawab balik, "esok-esok kalau mati ilmu yang kita ngajilah tolong kita kat akhirat" hihi. bukan "Ilmu Cinta" yang tolong kita.

Maka mari muhasabah diri, di mana kita pada hari ini, dan apa yang kita kejar dalam hidup. Jangan biarkan diri kosong dan mati tanpa erti dan bekalan. Tinggalkan dunia dengan bekalan akhirat secukupnya, dan seusaha hati.

Bagi yang mencari-cari jodoh pilihan hati, muhasabah diri sendiri dahulu, perbaiki diri dahulu InsyaAllah Allah akan beri jodoh yang terbaik di hati. Yang parah luka di hati, usahalah untuk kekal berdiri kerana Allah, hadapilah segala bentuk kesakitan itu dengan positif dan percaya setiap yan g berlaku pasti ada hikmahnya.

Semoga Kalian Semua Temui Bahagia. Ameen.

Sekian.


Salam Sayang Kerana Allah Until Jannah
Puteri Amna Balqies




No comments:

Post a Comment