Jom klik hearbeat

Wednesday, April 4, 2012

Bahagiakan Hatimu Dengan Al-Quran


Assalammualaikum wbt


"Kami telah turunkan dari Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman dan Al-Quran itu tidaklah menambah kepada orang-orang yang zalim selain kerugian"
(Surah Al-Israk : 82).


Semalam berfikir dan muhasabah diri, akhirnya penawar hati yang sakit adalah dengan Al-Quran. Al-Quran saya baca serta pengertiannya. Terasa tenang, terasa dekat dengan Pencipta. Saya buka lembaran buku dari tulisan Al-Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Di renung penulisan beliau tentang "Bahagiakan Hatimu" sungguh menepati masa dan waktu untuk hati ini yamg sedang merundung.

"Ya Allah peluklah hati ini, di saat aku mulai rasa gelisah, dalam penantian penuh kesabaran ini, rindu ini kerana Mu Ya Ilahi".

Kejian,

Tatkala di keji, di hina, di cerca saya amat pasrah sekali. Hanya titisan airmata menjadi teman, hanya doa di panjatkan agar hati dan diri ini sentiasa di lindungi. Kata-kamu dan perbuatanmu amat buat saya terhina.

Rasulullah SAW pernah berkata kepada Muaz,

"Banyak orang yang di seksa di neraka di sebabkan kerana perbuatan lisannya"
(Hadis daripada Tirmizi dan Ibnu Majah)


Apa yang berlaku ini adalah takdir yang Allah titip buat diri. Allahuakhbar!! amat besar hikmah yang Allah beri bagi mengajar diri agar lebih kuat untuk menghadapi ujian yang bakal tiba. Hidup ini tak kan berhenti dengan ujian. Ujian yang di tarbiyahkan oleh Allah swt buat hambaNya. Akur lah wahai diri kamu sedang di uji untuk menjadi lebih baik, lebih utuh sebagai perempuan, sebagai anak, sebagai bakal isteri, bakal ibu dan hamba Allah.

Maaf, awak tak rasa apa yang saya ase,

Marah, sakit, kejam, suma merasa. Maafkan saya anda kata-kata saya semalam berbaur kebencian yang utuh. Hati saya sakit,hati saya hancur. Luka itu lebih dalam, sakit itu melumpuhkan segala sifat kesabaran yang ada. Mungkin hati kamu terluka tapi hati saya lebih terluka dari apa yang kamu rasa. Maafkan saya bukan niat untuk mencerca tetapi pandangla lihat lah dengan mata fikiran kamu sendiri wajarkah ianya terjadi. Wajar bagi kamu, tapi tidak wajar bagi pihak saya. Benci mungkin, dendam mungkin. Semuanya bertamu dalam hati.

Buat mu sahabat, Ucapan ini khas buatmu jua

Pulang dari kerja semalam. Terus saya menelefon BFF saya, sayu hati, menitis-nitis air mata, di pujik hati saya. Terima kasih sahabat, maaflah anda sms yang saya titip sebelum ini merundum hati anda. Maafkan khilaf saya yer. Maaflah demi Allah tak terlintas untuk menjauhi kamu dari hidup ini. Kehadiran kamu sentiasa menceriakan hidup saya dan sekeliling hidup saya. Allah hantar kamu buat saya Alhamdulillah. Semoga pertalian ini sehingga syurga. Terima kaseh kerana sentiasa menemani hari-hari sedih dan sepi saya. Moga Allah rahmati anda sahabatku.


Moga-moga esok dan hari seterusnya hati ini terus tabah, bertambah ibadah, bertambah kuat untuk berdepan dengan segalanya. Sama-sama kita berubah kerana Allah dan hayati isi kandungan Al-Quran.


Masa Depan itu milik Allah ^__^ Allah tak kan membiarkan kita sekelip mata.



Salam Sayang Kerana Allah,
Puteri Amna Balqies

No comments:

Post a Comment