Jom klik hearbeat

Thursday, April 5, 2012

Hijab



Assalammualaikum wbt

Salam Jumaat yang penuh barakah ^__^ mari senyum-senyum manis mcm mioew. Happy ke arini wahai hati? tak happy pun dalam hati ade Api, jadi kenapa senyum-senyum. Sebab arini yang empunya hati pakai baju kurung warna biru. Sangat menaikan mood yang sejuk mata memandang. Sejuk ke cantek mata memandang? hehe dua-dua pun bole. Cantek dan Comel sambil buat aksi ( Tangan di dada mata ke atas ) hoho OMG!!. Puji diri sendiri.

Hari ini baju konvo yang di pesan dah pun selamat sampai ke Office saya. Perasaan pertama dapat baju tu, Uwaa sangat cantek dan kemas, tampak Elegan baik gaya Muslimah moden. Thanks buat BFF yang sudi membantu memilih baju terbabit. Jasamu amat ku kenang sampai mati. Sekarang tinggal confirm Pashmina Purple je dari kawan yang xdapat lagi. Akan di usahakan.

Hijab atau tudung labuh menutup dada.

Maksud Hijab:

Hijab adalah bentuk mashdar, dan maknanya secara bahasa adalah yang besifat menutup, melindungi, dan mencegah.

Dari segi syara’ (istilah) adalah seseorang wanita yang menutup tubuh dan perhiasannya, sehingga orang asing (yang bukan tergolong dari mahramnya) tidak melihat sesuatu pun dari tubuhnya dan perhiasan yang dia kenakan sebagaimana yang diperintahkan supaya ditutup (dihijab). Iaitu ditutup/dihijab dengan pakaiannya atau dengan tinggal di rumahnya. Wanita mukmin berhijab dengan mengenakan khimar (kain tudung/penutup kepala) yang dilabuhkan sehingga ke dada-dada mereka dan dengan mengenakan jilbab yang menutupi seluruh tubuh mereka.

Dalam surah An-Nur : 31

Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangan dan memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya, kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka melabuhkan kain tudung mereka hingga ke paras dadanya dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali kepada suami mereka.

Suka tengok muslimah bertudung labuh menutup dada, rasa kesedaran itu semankin timbul. Walaupun ada suara-suara yang kurang senang di dengari yang memandang rendah dan mengisukan si pemakai tudung labuh ini. Bagi pandangan saya, saya suka melihat mereka dari sudut positif. Mereka itu terpelihara dari segi syariat dan akhlak mereka. Terpelihara maksudnya tampak sopan dan tampak muslimah dan kurang dari gangguan-gangguan yang kurang menyenangkan. Terpelihara oleh Allah.

Sopan dan Ayu si Tudung Pashmina

^___^ senyum, first time pakai Pashmina, Labuh tutup dada lilit-lilit di atas kepala adalah cara pemakaian tudung bagi kebanyakan masyarakat Arab di luar sana. Pashmina juga di kategorikan kain yang tebal menutup dada. Beza ngan tudung labuh pashmina perlu di lilit di kepala dengan pelbagai gaya Muslimah Moden. Sesuai dengan peredaran zaman dan yang pasti tetap menjaga aurat dan mengikut syariat islam yang telah menjadi garis panduan setiap umat islam di seluruh dunia.



hehe..nih Pashmina yang di beli dari Online Butik MSH Collection boleh cari di Laman sosial FACEBOOK.


Monoloq PAB : Dalam Hati Alhamdulillah!! moga-moga Allah pelihara diri saya segala keburukan dan pandangan yang kurang menyenangkan. Tertutup Aurat terjaga Akhlak terbias peribadi yang baik. Berubah kerna Allah dan Berubah kerana diri yang hendak dekat dengan Allah !! tu yang sebaiknaya.


MARI LETAK HEADER KEMPEN MARILAH TUTUP AURAT YANG TERTERA DI SEBELAH TEPI KANAN BLOG NI SEBAGAI TANDA SOKONGAN ANDA.




Salam Sayang Kerana Allah
Puteri Amna Balqies

No comments:

Post a Comment