Jom klik hearbeat

Friday, April 6, 2012

Setitik Air Mata Perempuan.. Renung-Renungkan Wahai Lelaki



Assalammualaikum wbt.


Terkesima bila menatap handphone lama kepunyaan saya. Nombor talian celcom saya yang lama saya buka. Dah bapa lama nombor itu tidak teraktif. Kehadiran beberapa "misscall" tertera di muka telefon. Antaranya dari "si dia" yang banyak melukakan hati saya.

Kebetulan semalam saya tak berapa sihat lalu berehat-rehat. Akhir-akhir ini masalah kesihatan cukup amat membimbangkan. Maka saya lebih suka berehat dan melapangkan-lapangkan fikiran sambil menonton cerita "Korea" yang berepisod-episod di Channel 393 Astro One.

Tetibe terpandang handphone lama ( terkejut macam nak nangis!!)

" Ko nih pegi mana tak angkat phone! Pegi Dating ker? Lelaki mana pulak ko ngorat kali nih.Ingat ko baik sangat ke leh masuk SYURGA!" sms tanda tak puas hati di terima!! selepas taliannya gagal saya terima.

Marah, terasa hina, macam nak baling selipar kalau ikutkan hati yang marah. Yang pasti sms itu membuatkan saya meluat ngan perangai lelaki macam ni. Cermin la diri kamu sendiri wahai Incik Tuan yang angkuh lagi bongkak. Pandai pulak marah bila perlukan sesuatu, bila "time" saya nih perlukan kamu, kamu buat bodoh selamba kamu je kan? pastu bila saya terlepas pandang kamu, sibuk pulak nak mengata saya.

Fitnah itu lebih berat dari membunuh!! ada FAHAM?? ke tak baca Al-Quran, atau banyak sangat buat jahat sampai lupa nak jaga mulut.

Kalau mulut saya nih tak beradab, Maaflah dah tak leh nak beradab dengan orang yang banyak menghancurkan hati saya. Dendam adalah, nak saya baik ngan awak, sila la jaga mulut awak sebelum awak nak saya jaga mulut saya. Lidah awak tu lagi berbisa dari gigitan ular!!

Saya tak sihat jadi saya malas nak bercakap dengan orang yang sentiasa pandang buruk kat saya. Demi Allah saya bukan sengaja tak angkat tapi kalau ada pun panggilan dari anda sebolehnya saya kuatkan hati tidak mahu menerima panggilan anda. Bukan nak balas dendam tapi memang BENCI nak angkat!

Hati bila dah binasa maka rosaklah lah segalanya. Berubahlah jadi orang yang lebih terdidik dengan sabar. Saya marah kamu sebab kamu tak sedar silap kamu. Mudah meminta maaf tapi menghina lebih banyak dari faham perasaan orang. Lebih banyak sambil lewa dari belajar bertanggungjawab. Pikirlah !! jangan jawatan je besar tapi otak tak pikir luas-luas. Bukak minda tu luas-luas jangan jadi orang dewasa yang kurang cerdik. Dah tua pun Incik Tuan bukan budak kecik.

Sedarla esok belum tentu nyawa kamu tu panjang, banyak berbicara benda yang remeh dengan kamu mengundang sejuta perasaan sakit di hati saya. Ya!! saya bukan yang terbaik, tak solehah, tak sempurna di mata kamu. Tapi saya berusaha untuk jadi lebih baik. Kalau kamu tahu erti cemburu dan marah, Abes saya nih takde perasaan ker? Ingat saya nih batu. Saya pun manusia jugak ade perasaan.

Dah pendam lama-lama jadi perkasam dan masam kemudian leh buang kat tong sampah. Macam tu ibarat diri saya sekarang ni. Blog nih yang dahulunya jadi medan suka-suka berkongsi cerita-ceriti, bertukar Medan Berperang dengan luahan perasaan. Nak marah saya marah la dah memang hobi kamu pun. Tak kan larat nak halang!!
Carry on Sir!!

Mulut dah ade ulser. Lagi tambah derita bila tetiba ada orang fitnah. Saya elok-elok dok umah menambah ibadah. Sedap mulut tabur fitnah. Bukan berseronok ngan lelaki kat luar sana tu. Bukan macam kamu berseronok berkepit ngan betina-betina kat luar tu. Ishh!! menambah dosa bukan tambah pahala.

Ingat ni, SYURGA ITU ADALAH TEMPAT BAGI ORANG-ORANG YANG DI DALAMNYA YANG HEBAT-HEBAT, UNTUK MASUK SYURGA KITA PERLU JADI YANG HEBAT UNTUK BERADA DI DALAMNYA.

NAK MASUK SYURGA MACAM MANA? NAK JADI HEBAT MACAM MANE?

ALLAH SWT menjelaskan bahawa orang yang akan memasuki syurga-Nya kelak adalah dalam keadaan berkumpulan. Ia dijelaskan dalam firman-Nya yang bermaksud: “Dan orang yang bertakwa kepada Rabb-nya dibawa ke syurga berombongan, apabila mereka sampai ke syurga itu, pintunya terbuka dan berkatalah kepada mereka penjaganya: Kesejahteraan dilimpahkan atasmu, berbahagialah kamu, masukilah syurga ini, sedang kamu kekal di dalamnya.” (Surah az-Zumar, ayat 73).

Ibn Kathir menjelaskan, setiap orang yang bertakwa akan menuju ke syurga bersama-sama dengan kelompok mereka seperti nabi bersama nabi, golongan syuhada bersama kumpulan syuhada, golongan ulama bersama kumpulan ulama, orang yang jujur bersama orang yang jujur dan begitulah seterusnya. Dalam erti kata lain setiap orang sesuai dengan kumpulan mereka.Begitu pun, di kalangan kelompok manusia di atas, Rasulullah SAW adalah orang yang pertama sekali memasuki syurga. Hal ini dijelaskan oleh Anas bin Malik bahawa Rasulullah SAW bersabda:

“Aku mendatangi pintu syurga pada hari kiamat, lalu aku meminta dibuka. Penjaga berkata: Siapa engkau: Aku Muhammad. Penjaga berkata: Aku diperintahkan untuk tidak membukakannya untuk seorang pun sebelummu.” (Hadis riwayat Muslim).

( SILA BACA DAN FAHAMKAN!! )



Sekian, harap maklum,



Monoloq PAB : maaflah anda kata-kata dalam enrty nih berbaur marah dan keji.




Salam Sayang Kerana Allah
Puteri Amna Balqies

2 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Assalammualaikum wbt.
    Cik/puan Puteri Amna Balqies. Izinkan sy mencelah., maafkn sy. Setahu sy,perkataan dlm gambar diatas yg antaranya mengatakan " setitis airmata ppuan yg jatuh,maka akan disebat dgn tulang rusuk di akhirat kelak" adalah sama sekali mengarut, kerana tiada hadith atau firman yg sohih mengenainya. Pd pndapat sy, perkara mengada2kn/menambah dlm hukum Islam adalah satu pkara bida'ah. Ini blh mnyebabkn kekeliruan pd org Islam yg lain. Sebaiknya cik/puan siasat dahulu sblum posting esp bab agama nie. Maafkn sy,dan perbetulkn sekiranya sy salah.

    ReplyDelete