Jom klik hearbeat

Tuesday, April 3, 2012

Sayu-Sayu Hati ..


Assalammualaikum wbt.

Zikir

Sehari melangkah penuh semangat walaupun dalam hati macam-macam perasaan ada. Dalam memandu ke tempat kerja saya buka Cd alunan Zikir Dari Ustaz Hafiz Hamidun. Terasa tenang, terasa syahdu, dengan tidak sengaja airmata menitis ke pipi. Dalam hati berdoa "Ya Rabb Engkau berikanlah aku kekuatan untuk mengubah segala kedukaaan kepada kegembiraan. Engkau jadikanlah Al-Quran ini sebagai panduan dan pengubat seluruh kedukaan dan lelah ini" Ameen.

Ternyata Allah sedang menguji hati saya. Selama dua hari bermimpi benda yang sama. Ya! saya akur, saya redha jika inilah takdirnya. Hari ini still mengumpul kekuatan untuk menghadapi hari esok dan akan datang. Kuatlah wahai diri!!

"hadapilah segalanya dengan tabah, kena kuatkan hati dan pujuk hati, dia dah ada yang lain dan sedang berbahagia, usaplah air matamu, sejuk kan hati mu dengan Al-Quran" sms yang saya terima dari seorang sahabat. Syahdu! terpaku!

Yakin pada Allah bukanlah mengharap terkabulnya segala harapan, Yakin pada Allah adalah meletakkan keredhaan pada ketentuanNya. Rasa Bahagia dengan ujian walaupun perit, air mata menitis terasa bernilai buat menyiram api neraka. Indahnya ujian ini, ujian ini adalah tarbiyah dari Allah, tersirat rahmat dan hikmah, Kita di uji oleh Allah menandakan yang kita insan terpilih untuk di Sayangi oleh-Nya.

Rasullullah SAW bersabda :

"Mukmin yang lebih baik dan lebih di cintai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Segala sesuatu yang lebih baik, tampaklah terhadap hal-hal yang bermanfaat bagimu dan minta tolonglah kepada Allah dan janganlah engkau menjadi tak berdaya" (Muslim)

Dan hari ini Al-Quran kecil hadiah dari adik saya masih saya bawa bersama, Ya! kemana-mana saja saya pergi. Akan saya cuba meneliti dan mendalami Surat Cinta Dari Allah ini untuk menjadi panduan hidup selamanya. Hati masih perlu di isi, jiwe perlu di cuci, agar ianya tidak luka lagi. Luka yang dalam ini perlu di jahit dengan kata-kata semangat, berbulan mungkin, bertahun mungkin dan selamanya mungkin.

Hati ini tetap milik Allah selamanya, biarla ianya tertutup rapi dengan lindungan dariNya. Tak sanggup lagi sedih, tak sanggup lagi kecewa. Di hina dan di maki, di cerca bak tidak berguna. saya insan biasa, punya maruah, punya harga diri seorang perempuan. Saya juga punya hak pada diri saya juga. saya dah cuba jadi yang terbaik.

"Wahai Engkau Yang telah melumpuhkan hatiku, tiada yang lebih baik daripada pilihan tuhan, Mungkin kebaikan itu bukan pada yang terpilih, tetapi pada jalan yang kau pilih, semoga cinta ini bukanlah sebuah nasib" -Akhi Hamka-

Another 2weeks nak berkonvo 14hb April 2012 di dewan utama PICC Putrajaya adalah saksi, bertapa saya bersyukur dengan apa yang Allah berikan pada saya hari ini. Alhamdulillah berkat usaha dan doa ibu dan ayah akhirnya saya melangkah ke satu tapak yang akan menentukan masa depan saya seterusnya. Biarpun dulu saya amat berharap dia akan berada bersama-sama meraikan hari bahagia saya, namun saya tetap redha, pasrah saya bukan sesiapa yang harus dia kenang. saya adalah diri saya.

Semoga diri ini terus tabah, mengejar cita-cita dan impian akan datang. UPM Tunggu saya!! ^___^ akan saya datang menagih ilmu pula di sana. Tak sabar rasanya Ya Rabb lindungi hatiku dalam aku melayari ilmu yang bakal tiba. Ameen



Salam Sayang Kerana Allah,
Puteri Amna Balqies.

2 comments:

  1. bingkisan untuk PAB setelah di brain wash...

    jika menoleh kebelakang itu pahit, maka pandanglah terus kehadapan. Anda kini berada dalam landasan yang benar harapnya. doa pada Allah senantiasa agar jalan dipermudahkan dan dibukakan langit rezeki seluas2nya...

    semoga anda dan saya di bawah nanunganNya..ramai menyokong di belakang anda...percayalah...

    ReplyDelete
  2. Ameen InsyaAllah
    Terima Kaseh atas doa dan semangatnya.
    Moga-moga Allah lindungi kita.

    Di dunia dan Akhirat..

    ReplyDelete